קטאן
קטאן
קטאן הפך לאחרונה לאחד ממשחקי הקופסה הפופולרים ביותר בישראל. בתור חובבי קטאן כבר כמעט 20 שנה (לא, אנחנו בכלל לא זקנים!), ריכזנו עבורכם טיפים לקטאן עקרונות פשוטים ואסטרטגיות שיעזרו לכם לשפר את המשחק שלכם ולהפיק ממנו את המיטב. אז אם עוד לא "עליתם על הגל" ואתם מרגישים שאתם צריכים שמישהו יעשה לכם סדר לגבי המשחק או אם אתם שחקנים מנוסים שרוצים להיחשף לעוד רעיונות וטיפים איך לנצח בקטאן – הגעתם למקום הנכון.
רקע למשחק קטאן
קטאן (Catan), או בשמו הקודם, המתיישבים של קטאן (The Settlers of Catan), הוא משחק פרי עטו של יוצר המשחקים הגרמני קלאוס טויבר (Klaus Teuber). המשחק יצא לאור לראשונה בשנת 1995 ומאז זכה להצלחה רבה. המשחק זכה בפרסים נחשבים בתחום משחקי הקופסה, תורגם לשפות רבות ומכר כ- 32 מיליון עותקים ברחבי העולם. למשחק יצאו הרחבות רבות, חלקם כתוספת למשחק הבסיס (כמו למשל ערים ואבירים ויורדי הים) וחלקם עומדים בפני עצמם (כמו קטאן משחקי הכס וקטאן גיבורי החלל).
מדוע קטאן כל כך אהוב?
- לא משעמם – גם כשזה לא התור שלך, יש הרבה אירועים והתרחשויות במשחק שאתה יכול להיות מעורב או מושפע מהם (גלגול קוביות שמקנה לך משאב או מסחר עם שחקן אחר).
- פשוט – משחק עם חוקים פשוטים להבנה יחסית לעומק המשחקיות שבו.
- אתה לא לבד – חוקי המשחק והמבנה שלו מעודדים אינטראקציה רחבה בין השחקנים.
- גיוון – לוח המשחק משתנה בין משחק למשחק, דבר שמצריך שינוי חשיבתי.
עכשיו אחרי שהצגנו את הרקע של המשחק, הגיע הזמן להציג בפניכם כמה עקרונות חשובים בתקווה שיסייעו לכם לשפר את המשחק שלכם. העקרונות כאן נכתבו לקוראים שכבר מכירים את חוקי המשחק והתנסו לפחות במשחק אחד או שניים. אם אתם עדיין לא מכירים את חוקי המשחק, תוכלו לקרוא את החוקים כאן.
אז הפשילו שרוולים והיכונו ללמוד איך לנצח בקטאן בעזרת כמה עקרונות פשוטים!
קטאן אסטרטגיה, תכנון וניצחון
בחרו אסטרטגיה
יכולות להיות הרבה אסטרטגיות קטאן, אבל לא משנה באיזה אסטרטגיה תבחרו, עליכם לשמור על שני הכללים הבאים:
1. פעלו למימוש האסטרטגיה הזאת כבר מתחילת המשחק.
2. יהיו עקביים והמשיכו באותה האסטרטגיה לאורך כל המשחק (במידת האפשר).
לפניכם שלוש אסטרטגיות נפוצות, שלדעתנו יכולות להקפיץ את יכולות המשחק שלכם:
אסטרטגיה א'
עץ ולבנים – המיקוד שלכם לאורך כל המשחק יהיה בעץ ולבנים. שני הישובים הראשונים שתבנו יהיו סביב שני המשאבים האלו (רצוי שיהיו סביב יותר מאריח אחד). בתחילת המשחק (ראו דיאגרמת ביקוש המשאבים בהמשך), זה לא הולך להיות קל ואתם תתקלו בתחרות גדולה מצד יריביכם, אבל בהמשך, יתכן ותהיה ירידה ברמת התחרותיות. אתם תנסו לבנות כמה שיותר מהר 5 יישובים כדי לבסס את הכח שלכם במשחק ולהשיג את הדרך הארוכה ביותר.
אסטרטגיה ב'
חיטה וברזל – המיקוד לאורך כל המשחק יהיה בהשגת חיטה וברזל. שני הישובים הראשונים שתבנו יהיו סביב שני המשאבים האלו (רצוי שיהיו סביב יותר מאריח אחד). ההתמקדות במשחק לא תהיה סביב התרחבות על פני הלוח, אלא בבנייה מהירה של ערים, וקניית מספיק קלפי פיתוח כדי להיות עם הצבא הגדול ביותר.
אסטרטגיה ג'
קלפי פיתוח – המיקוד באסטרטגיה זו היא ברכישת קלפי פיתוח. יהיה צורך בתחילת המשחק לבנות יישוב אחד או שניים לצורך ביסוס מעמדכם, אך מעבר לכך רוב ההתמקדות במשחק תהיה סביב השגת הצבא הגדול ביותר ולפחות נקודת ניצחון אחת מקלפי הפיתוח.
הקדישו מחשבה בהצבת הישובים הראשונים
כמו שבוודאי כבר הבנתם, לשני הישובים הראשונים שאתם מציבים על הלוח יש חשיבות רבה להמשך המשחק, לכן הקדישו מחשבה יתרה בסבבים האלו. יש כמה נקודות מאוד חשובות בהנחת הישובים האלו והנה הן כאן לפניכם ע"פ סדר חשיבותן:
- הניחו את הישובים ליד מספרים שיוצאים בהסתברות גבוהה. התייחסו לכל המספרים שליד הישוב כיחידה אחת ואל תתמקדו רק במספר בודד שיכול לקרוץ לכם (ראו פירוט בהמשך).
- הניחו את הישובים כך שיהיו ליד כמה שיותר מספרים שונים. הכוונה היא שאם הנחתם ישוב אחד על המספרים 4-6-11, נסו לשים את הישוב הבא ליד מספרים שונים (3-5-8 למשל יהיה מדהים). כך מתחילת המשחק אתם מבטיחים לעצמכם קבלת משאבים ב 6 תוצאות מתוך 11 התוצאות האפשריות שיש בקוביות!
- אתם רוצים להניח את היישובים כך שיהיו ליד כמה שיותר סוגי משאבים שונים (בשאיפה ליד כל חמשת המשאבים). כך תוכלו להבטיח לכם עצמאות במשחק, ונגישות מתחילת המשחק לכל המשאבים הדרושים לכם להתפתחות.
- חשבו על נמל שבו תרצו להקים יישוב בעתיד, והקימו את אחד הישובים שלכם בסמוך אליו ככל הניתן (ראו פירוט על נמלים בהמשך).
- השתדלו להימנע מלהניח ישובים בקרבה לישובים של השחקנים האחרים. הדבר האחרון שאתם רוצים זה להיתקע על ידי שחקן אחר. זכרו את הכלל – שניים רבים, השלישי לוקח!
הצבא הגדול ביותר והדרך הארוכה ביותר
כמעט בלתי אפשרי לנצח בקטאן מבלי שיהיה לכם את אחד מהשניים! לכן חשוב לבחור באחת מאסטרטגיות המשחק שהזכרנו למעלה, לדבוק בה, ולפעול מתחילת המשחק להשגת הבונוס המתאים לאסטרטגיה.
נמלים
כמו כל אימפריה גדולה, השאיפה שלכם היא לקיים משק אוטרקי – כלומר כלכלה שמקיימת את עצמה מבלי צורך ביבוא מחוצה לה. ברגע שיש בשליטתכם נמל אתם יכולים להשיג די בקלות כל משאב שאתם צריכים. לכן, נסו בתחילת המשחק להשתלט על נמל של משאב חזק אצלכם – משאב שיש לכם גישה אליו עם מספר 5-6 או 8-9, ו/או משאב שיש לכם גישה אליו משני אריחים שונים.
נהלו את זמן המשחק שלכם
אורכו של משחק קטאן ממוצע (ע"פ ניסוי לא מדעי שלנו) הוא כ- 15 תורות לכל שחקן. מה שאומר שבמשחק של 3 שחקנים יש כ- 45 גלגולי קוביה, ובמשחק של 4 שחקנים יש כ- 60 גלגולי קוביה. זכרו את הנתון הזה! הוא יעזור לכם לבדוק את הסטטוס שלכם במהלך המשחק, ולראות איפה אתם עומדים ביחס למטרה שהצבתם לכם. אם לדוגמה אתם מתכננים משהו ולדעתכם ייקח לכם 3 תורות לממש זאת, עליכם לחשוב טוב האם שווה לכם להקדיש את חמישית המשחק שלכם לעניין הזה.
ברוב המשחקים שלכם, בתחילת המשחק, הביקוש יהיה בעיקר לעצים ולבנים. רוב השחקנים ינסו לבנות את הדרכים הראשונות שלהם ולהתקדם עם בניית ישוב ראשון. בהמשך המשחק הביקוש לכבשים וחיטה יגדל, ולבסוף, הביקוש לברזל יתעצם. המידע הזה חשוב כדי לדעת באיזה אסטרטגיה לבחור, וכיצד להתנהל בעסקאות עם שחקנים אחרים.
הכירו את הקוביות
לתוצאות הקוביות יש חשיבות גבוהה במשחק. אבל במקום להשאיר את העניין למזל, ננסה להשתמש בידע סטטיסטי כדי לקבל החלטות מושכלות ולעלות את סיכויי ההצלחה שלנו. לכן חשוב שתכירו את הטבלה הבאה, שבעצם מסכמת את ההסתברות שייצא לכם מספר מסוים בגלגול שתי קוביות.
מה אנחנו יכולים ללמוד מהטבלה:
– נסו לענות על השאלה – מה הצירוף העדיף, יישוב שמקבל משאבים מהמספרים 3-6-11 או 5-9-10?
לרוב, כל ישוב שאנחנו שמים בלוח מקבל משאבים מ 2-3 אסימוני מספר. כדי לדעת מה המיקום העדיף עבורנו, יש לחשב את ההסתברות שנקבל משאב כלשהו, ואת זה עושים ע"י סכימה של הצירופים האפשריים שיש לכל תוצאה. לרוב כדאי להעדיף להניח יישוב במקום בו סך כל הצירופים האפשריים של המספרים הוא הגבוה ביותר. כך למשל אפשר להסיק שהקומבינציה 5-9-10 היא העדיפה, מכיוון שמספר הצירופים האפשריים של התוצאות השונות הוא 11 (4+4+3) מתוך 36, לעומת הקומבינציה 3-6-11 בה מספר הצירופים האפשריים הוא 9 (2+2+5).
– ככל שאנחנו מתרחקים מהקצוות, השוני ביחס בין מספר אחד לעוקבו יורד. הכוונה היא שאמנם היחס בין מספר למספר תמיד עולה באותו אחוז (2.78%), אך הסיכוי שייצא 3 בקוביות גדול פי 2 מהסיכוי שייצא 2, ולעומת זאת הסיכוי שייצא 4 בקוביות גדול פי 1.5 בלבד מהסיכוי שייצא 3 בקוביות.
או במילים פשוטות, הדילמה אם לשים יישוב ליד מספר 5 או 6, היא פחות קריטית מלשים יישוב ליד מספר 2 או 3.
– זוכרים את מה שכתבנו לגבי ממוצע אורך המשחק? אם אתם משחקים למשל ב 4 שחקנים, סביר להניח שבמשחק שלכם יהיו כ 60 גלגולי קוביה, וכאן הטבלה בעצם יכולה לתת לנו הערכה כמה פעמים ייצא מספר מסוים לאורך משחק שלם. למשל, ברוב המשחקים ייצא בקוביות 2 או 12 רק פעם אחת או פעמיים במשחק, לעומת המספרים 3 או 11, שברוב המשחקים ייצאו בין 3-4 פעמים במשחק.
אל תשכחו מהשודד
הרבה שחקנים נוטים משום מה לשכוח מקיומו של השודד, אבל לעתים יכולה להיות לו השפעה מאוד גדולה (כמו שהבנתם, הסבירות הגבוהה ביותר היא שתוציאו את המספר 7 בקוביות!). השתדלו תמיד לא להחזיק יותר מ 7 קלפים ביד (נמל מאוד יכול לעזור בהקשר הזה), ושמרו תמיד קלף אביר לעת צרה.
היו מעורבים בכמה שיותר עסקאות
"אני אתן לך משאב שאתה צריך ואתה תתן לי בתמורה משאב שאני צריך" – זה פחות או יותר הבסיס לכל עסקה במשחק. כל עסקה שמתבצעת, מקדמת (לפחות) את אחד מהשחקנים המשתתפים בעסקה צעד אחד לקראת הניצחון. אם העסקה המוצעת לא תורמת לכם כלל, אז כמובן שאין מה להיכנס לעסקה שכזו, אבל אם כן יש לה ערך כלשהו מבחינתכם (אפילו קטן) כדאי לכם ללכת עליה. גם אם העסקה לא נראית לכם הכי כדאית כרגע, לפעמים היא עדיפה על פני חיזוק יריבים אחרים.
עסקאות הן מקור מידע
כמו שציינו בסעיף הקודם, לכל עסקה יש מטרה מאחוריה. אם תקשיבו טוב למה שכל שחקן מציע ורוצה לקבל בעסקה, תוכלו להפיק מידע לגבי התוכניות של אותו השחקן. לפעמים מידע שכזה יכול להיות קריטי לגביכם. העקרון הזה גם פועל הפוך – נסו לתת כמה שפחות מידע במהלך עסקה שמוצעת לכם (למשל במקום להגיד שאין לכם לבנים, אתם יכולים להגיד שאתם לא מעוניינים בעסקה, ולהיפך).
תהיו נחמדים
בקטאן יש לכם תלות רבה בהחלטות ובפעולות של השחקנים האחרים. אם זה במקומות בהם הם בוחרים לבנות ישובים ושבילים, בשודד שהם מזיזים או העסקאות שהם בוחרים לבצע. לכן חשוב לשחק בצורה ישרה ולא פוגענית ככל הניתן. ברגע שתעשו מהלך "מלוכלך" מול שחקן או שחקנים אחרים (כמו לעשות הרבה עסקאות תמורת עצים ואז לשחק קלף "מונופול" ולקחת את כל העצים בחזרה…אל תנסו את זה בבית!), יהיה קשה מאוד להחזיר את האמון בחזרה.
לסיכום, אנחנו מקווים שהטיפים שניתנו כאן יסייעו לכם להיות שחקני קטאן טובים יותר ולהראות לחברים שלכם למשחק שאתם לא פראיירים בכלל (וגם כמובן לנצח!). תמשיכו לשחק וליהנות וספרו לנו בתגובות אם המידע כאן עזר לכם.
בחנו את עצמכם
בשנת 1995.
לרוב בתחילת המשחק הביקוש ללבנים מצד כל המשתתפים גבוה, משום שהוא הכרחי להתרחבות באמצעות דרכים ויישובים.
צומת המספרים 11-5-6 עדיפה, מכיוון שההסתברות להוציא אחד מהמספרים האלו גבוהה מאשר בצומת 3-4-9 (11/36 לעומת 9/36).
לשחקן יהיו 15 תורות בממוצע במשחק שלם.
לרוב כדאי להציע עסקה חלופית מתוך עקרון המעורבות בכמה שיותר עסקאות. עדיף שהעסקה תבוצע מולי ושלא ייווצר מצב בו שני השחקנים האחרים מתקדמים בלעדיי.