מאפיה - הרוצח

מאפיה - הרוצח

מי מכם המאפיונר ומי חף מפשע?
מאפיה (או בשמו הנוסף - הרוצח) הוא משחק דדוקציה - חברתי שבו "העיירה" מנסה לגלות מי מבין תושביה הוא המאפיונר המרושע. המשחק ככל הנראה הומצא בשלהי שנות השמונים ע"י פסיכולוג רוסי, שיצר את המשחק במסגרת מחקר שערך על קבלת החלטות. המשחק צבר פופולריות רבה במהלך השנים ולא בכדי - שחקו וגלו את אחד המשחקים החברתיים המותחים והמעניינים ביותר שיש!

LogoMakr_5BEC3F

45 דקות

LogoMakr_0n8dOT

5+

Accessories

קלפים (אופציונלי)

LogoMakr_5UZbNc

8+

מטרת המשחק

למצוא מי האשם באמצעות דדוקציה, היגיון וכישורים חברתיים. 

חוקים ומהלך המשחק מאפיה

הכנות למשחק:

  1. בחרו מי מבין השחקנים יהיה המנחה של המשחק (המנחה לא מששתף במשחק עצמו אלא מנהל את המשחקים על שלביו השונים).
  2. השחקנים יושבים במעגל מרווח. מעתה הם יקראו "העיירה".
  3. במשחק יש שני תפקידים: מאפיונר ובן עיירה. בתחילת המשחק המנחה קובע בסתר מי מבין השחנים יהיה המאפיונר (בקבוצה של מעל 8 שחקנים יהיו 2 מאפיונרים) ומי הוא בן עיירה. ניתן לעשות זאת בשתי דרכי פעולה מומלצות:

כל בני העיירה עוצמים עיניים. המנחה עובר במעגל וטופח לכל שחקן על הכתף. טפיחה אחת = בן עיירה, שתי טפיחות = רוצח

-או-

נעזרים בחבילת קלפים סטנדרטית. המנחה מחלק לכל תושב בעיירה קלפים ע"פ החלוקה הזו: בני העיירה מקבלים קלף מספר רגיל, הרוצח מקבל אס. באופציה זו יש להקפיד להשאיר את הקלפים חסויים כדי שמהלך המשחק לא ייהרס.

 

שני חלקי המשחק:

כל סבב מתחלק לשני חלקים: לילה ובוקר. המשחק מתחיל בלילה. 

לילה

  1. המנחה מכריז "לילה טוב לעיירה" – כל השחקנים עוצמים את עינהם
  2. המנחה מכריז "מאפיונר – התעורר!" – רק המאפיונר (או המאפיונרים במידה ומשחקים מעל 8 שחקנים) פוקח את עיניו. 
  3. המנחה שואל בקול רם: "מאפיונר, במי תרצה להתנקש הלילה". המאפיונר מצביע באופן חשאי וברור על אחד מבני העיירה. השחקן הזה ייצא מהמשחק (פירוט על כך בהמשך)
  4. המנחה מכריז "לילה טוב למאפיונר" – המאפיונר עוצם את עיניו. 

בוקר

א. גילוי אירועי הלילה

  1. המנחה מכריז "בוקר טוב לעיירה": כל העיירה (כולל המאפיונר) פותחת את העיניים.
  2. המנחה מספר  במי התנקשו בלילה הקודם: "הלילה התנקשו ב.. (שם השחקן). מאותו רגע השחקן שנקבו בשמו יוצא מהמשחק, והוא אינו יכול עוד להשתתף ולחוות את דעתו.

ב. שלב הדיונים וההצבעה

  1. המנחה מקציב זמן לחלק של דיונים (מומלץ חצי דקה * מספר השחקנים). בחלק הזה כל אחד יכול להביע את דעתו באופן חופשי ולשתף בחשדותיו כלפי האשם. 
  2. העיירה מחליטה ע"י הצבעה שמנוהלת ע"י המנחה את מי הם רוצים להוציא להורג הבוקר. כל שחקן אומר למי הוא מצביע, והשחקן שקיבל את מירב הקולות יוצא מהמשחק באופן מיידי. במקרה שיש תיקו בין שני משתתפים עושים הצבעה נוספת כאשר האופציה לבחירה היא בין אחד משניהם. 
  3. במידה ונשאר לפחות מאפיונר אחד לאחר ההוצאה להורג, המשחק ממשיך ומגיע לילה נוסף.

ניצחון

  1. במידה וכתוצאה מההוצאה להורג לא נשארו מאפיונרים במשחק, המנחה מכריז כי העיירה מנצחת. 
  2. המאפיונר מנצח כאשר מספר המאפיונרים שווה או גדול ממספר בני העיירה.

הבהרות וטיפים

  • במהלך הלילה, אסור לאף שחקן לדבר (מלבד למנחה)!
  • בשלב הבוקר, מותר לכל שחקן להתבטא ולהגיד כל העולה על רוחו. 
  • כדאי להקצות לכל שחקן זמן לדבר במהלך שלב הדיונים כדי שיהיה אפשרי לאסוף כמה שיותר מידע

עוד רעיונות (שלא תשתעממו)

במידה ואתם קבוצה גדולה של למעלה מ 8 שחקנים, ניתן להוסיף תפקידים נוספים וזאת כדי להגדיל את האפשרויות הקיימות ולאזן את המשחק. אלו הדמויות האפשריות:

בלש: הבלש הוא בצוות של בני העיירה. השחקן שמשחק את הבלש יקבל 3 טפיחות על השכם בתחילת המשחק (או את קלף המלך). בשלב הלילה לאחר שהמנחה מבקש מהמאפיונר/ים לחזור לישון, הוא מעיר את הבלש ("בלש, התעורר"), ושואל אותו להצביע על שחקן שהוא חושד בו ("בלש, במי אתה חושד?"). הבלש מצביע על אחד מהמתמודדים. המנחה מסמל בראשו לבלש האם החשוד הוא מאפיונר או לא (הנהון של כן – מאפיונר, הנדה בראש – בן עיירה). לאחר מכן המנחה מבקש מהבלש לחזור לישון ("לילה טוב לבלש"). לאחר מכן ממשיכים כרגיל – המנחה מעיר את כל העיירה.

 הבלש יכול להשתמש במידע שקיבל כדי לנסות ולהוציא להורג את המאפיונר.

שומר הראש: בצוות של בני העיירה. הוא יכול פעם אחת במשחק להגן על מישהו מפני רצח ע"י מאפיונר. בכל לילה המנחה שואל: "שומר הראש, האם תרצה להתעורר ולהגן על מישהו?" שומר הראש יכול להניד בראשו ולהמשיך לישון, או לפקוח את עיניו ולהצביע על אחד האנשים בעיירה שיזכה להגנתו.

הסימון שלו בתחילת המשחק הוא ע"י 4 טפיחות בכתף או את קלף המלך.

 

בוגד: הבוגד הוא בן עיירה, כלומר הוא לא יודע מי המאפיונר/ים, אבל הוא מנצח רק במידה והוא שורד והמאפיונרים מנצחים. במהלך המשחק הוא צריך לנסות ולהבין מי המאפיונרים ולהגן עליהם מפני הוצאה להורג.

יכולות נרכשות

Verbal

יכולת ורבאלית

כישורים חברתיים

כישורים חברתיים

הסקת מסקנות

הסקת מסקנות

יש לכם שאלה? הצעה למשחק? צרו איתנו קשר!

נושאים קשורים: מאפיה משחקמשחקי חברה

משחקים מומלצים נוספים​

ארץ עיר
ארץ עיר
לא נפסיק לשיר
לא נפסיק לשיר
חם - קר
חם - קר

משחקים שאנחנו אוהבים (עד 80 ש"ח)​